Goder til kloke it-hoder
For it-miljøer i Norge er det en tøff jobb å få tak i it-kompetanse. Hva kan de gjøre for å beholde den?
Det snakkes mye om lønn, men det er ikke nødvendigvis penger som avgjør på hvilken arbeidsplass man føler seg best. Innhold i jobben, arbeidsmiljø, lederstil og en rekke goder kan skape en stemning som gjør at man føler seg hjemme, mer enn 100.000 årlig ekstra kroner i lønnsposen.
Norske it-miljøer i store bedrifter, konsulentselskaper og offentlige sektor må bruke store resurser for å knive om de kloke hodene. For arbeidstagere betyr det at de kan forvente at arbeidsbetingelsene er gode. Computerworld har tatt en runde for å høre hvordan de ulike virksomhetene forsøker å skape en god arbeidsplass hvor folk trives - og blir.
- De beste arbeidsplassene jobber veldig systematisk med å skape en god relasjon mellom ledere og medarbeidere, sier Jannik Krohn Falck, leder for Great place to work.
En god relasjon og høy grad av tillit er ifølge Falck avgjørende. De som lykkes best er de som i størst mulig grad klarer å møte medarbeidernes forventninger.
- I dagens marked ser vi at mange medarbeidere er mer opptatte av kontinuerlig faglig utvikling enn spesielle goder. Ut over tillit er det stolthet og det kollegiale fellesskapet som betyr mye.
Enkelte selskaper, med mye konsulent- og prosjektarbeid, strekker seg langt for å skape og beholde et sterkt fellesskap.
En sunn arbeidsbalanse
SAS Institute kommet høyt i kåringer av verdens beste arbeidsplasser og gikk helt til topps i kategorien "Verdens beste internasjonale selskap" for 2012. I begrunnelsen for tildelingen vektlegges selskapets evne til å sørge for inspirerende arbeidsoppgaver, åpen kommunikasjon og å tilby ledende medarbeidervilkår og en sunn arbeidsbalanse.
HR-direktør Hilde Sundt Hansen i den norske delen av selskapet vektlegger ikke goder.
- Vi er en kompetansevirksomhet og da er det vesentlig å bruke og utnytte kompetanse til hver medarbeider.
Ifølge Sundt Hansen er det viktigst å gi folk en riktig rolle i forhold til kompetanse slik at de blir brukt best mulig. Jevnlige samtaler og oppdaterte linjeledere følger med hver ansatt. SAS Institute ansetter først og fremst etablerte personer med noen år erfaring i arbeidslivet og som gjerne har familie. Det betyr også at bedriften må tilrettelegge for familieforhold.
- Det er en kombinasjon av møter som ikke starter før ni, barnerom på jobben, tilbud om hjemmekontor og tilpasset arbeidstid, sier HR-direktøren.
SAS Institute i Norge har frokost hver mandag morgen, lunsj med forskjellige fagfolk som holder foredrag, fredagspils, biljardbord i kjelleren og en avtale med et selskap som kan levere middagsmat rett på døren. Selskapet legger også vekt på proaktiv helse. Det er tilbud om massasje, yoga, akupunktur, fysioterapi og ergonomi. De ansatte kan trene i arbeidstiden uten at man behøver å kompensere det.
- Vi er bare glade hvis folk bruker tilbudet.
Jobber smidig
Iterate er et annet selskap som har gjort det bra i undersøkelser om arbeidsmiljø. Simen Fure Jørgensen, daglig leder, påpeker at det ikke handler om lønn eller goder, selv om begge deler må være på plass. De ansatte skal være godt motiverte og virkelig like det de holder på med.
- Det har mye med hvem vi velger fra søkerne. Det handler om indre motivasjon og driv. Og så for selskapet å ikke ødelegge det, sier Jørgensen.
Dermed er det viktig at det legges til rette for å lære. Iterate har et godt fagmiljø, med ukentlige fagmøter for å utveksle informasjon.
- I tillegg er det viktig å ha gode oppdrag. Å lage noe som man føler er en del av og gir en mening.
Iterate jobber på en "lean" og smidig måte, og Jørgensen mener dette er en fordel for de ansatte. Stemningen på jobben er uformell.
- Ingen trenger å være redde for sjefen, sier han.
God pensjonsordning
Hva med offentlig sektor? Nav står foran formidable oppgaver med modernisering av sine it-systemer. Hvordan har de tenkt å få tak i og beholde kompetansen? Ifølge it-direktør Nina Aulie er it -avdelingen i Nav (450 personer) en av de mest spennende it-arbeidsplassene i Europa. Regjeringen vil bruke 3,3 milliarder kroner på å fornye deler av løsningene i Nav over de neste seks årene, og regjeringens egen digitaliseringsstrategi spiller tett inn i løsningene til Nav.
- Jeg tror dette er viktigere for våre ansatte enn frynsegoder, sier Aulie.
Nav er i ifølge Aulie helt i front på mange områder. Blant annet har Nav vært tidlig ute med å bruke virtualisering og nettsky-teknologi for å utvikle og teste nye løsninger. It-avdelingen skal fortsatt vokse fremover, og nyansatte har som resten av de ansatte i etaten glede av goder som blant annet ordnet arbeidstid, mulighet for fleksitid og en god pensjonsordning i Statens pensjonskasse.
Et annet selskap med mange offentlige oppgaver er Evry. Ifølge konserndirektør kommunikasjon, Geir Remman, er det faglige viktigst. Gjennom ulike fagnettverk innen de ulike løsningsområdene kombineres teknologi med bransje- og forretningsforståelse.
- Mest av alt er muligheten for å delta i krevende prosjekter veldig viktig. Med vår størrelse får vi mange store og krevende prosjekter, sier han.
Også kombinasjonen av sosiale og faglige samlinger er populært hos Evry. Siste fredag kveld var ca. 100 "Young Professionals" i Oslo samlet for faglig og sosial aktivitet. Ett av spørsmålene som ble debattert er hva de unge talentene mener selskapet skal gjøre for å bli et mer attraktivt selskap. En gruppe ble kåret som vinnere og deres ideer skal nå presenteres for selskapets ledelse.
-- Kort vei fra medarbeidere til ledelse med reell mulighet til å påvirke, blir sett på som veldig viktig, sier Remman.
Dynamikk av stort selskap
En annen Evry-aktivitet er Powerlunch hvor ulike fageksperter får presentere seg for medarbeidere over en lunch. Cirka 100 deltar fysisk på disse møtene, som blir avholdt flere ganger per måned. I tillegg er det ganske mange som deltar via Lync (videokonferanse).
Evry har også et internt jobbmarked. Selskapet er lokalisert i over 20 byer i Norge. Det er mange som vil flytte på seg geografisk eller fra ett fagområde til et annet.
-- Det er noe av styrken og dynamikken ved å være et stort selskap, sier han.
En sosial ramme
Det norsk-polske nettselskapet Making Waves med ca 300 ansatte tilbyr et arbeidsmiljø som etter egne ord er "engasjerende, trygt og lærende". Selskapet ønsker å være ledende i bransjen innen utvikling og kompetanseheving av sine ansatte. Dette arbeidet er høyt prioritert av ledelsen og er systematisert gjennom selskapets opplæringsprogram.
Selskapet satser sterkt på sertifiseringer av ansatte på utvalgte teknologiske plattformer, og har for eksempel mange Episerver-sertifiserte utviklere.
Making Waves opplever at svært få slutter i selskapet, og har suksess i rekrutteringen av både nyutdannede og erfarne spesialister.
Av øvrige goder tilbyr Making Waves blant annet frokostservering, bonus for alle ansatte, opptjening av ekstra ferieuke, støtter medlemskap på treningssentre, subsidierer konsultasjon hos fysioterapeut, har fokus på nær oppfølging av sykmeldte, har svært gode pensjons og forsikringsordninger og gir ekstra dager for far tilknyttet fødsel.
I tillegg er selskapet opptatt av å skape en sosial ramme for de ansatte, noe som har resultert i en unik internkultur som de ansatte tydelig verdsetter. Making Waves har en rekke treningsgrupper, månedlige sosiale arrangementer, skiturer og fjellturer og sin egen kaffebar.