Kjøp togbillett med mobilen
Nå kan du bestille togbilletten med mobiltelefonen. – Kjekt, men bare pynt, mener pendlerforening.
Fra i morgen er det mulig å kjøpe togbilletter direkte via smarttelefon. Med en ny app som er tilgjengelig for både Android og Iphone kan NSBs reisende velge avgang og bestille billett. I tillegg fungerer telefonen som betalingsterminal. Er du registrert med kredittkort kan betalingen gjennomføres der og da.
- Kundene foretrekker selvbetjente betalingsløsninger, og med den nye kjøpsløsningen gjør vi det enda lettere for kundene våre. Dette er veldig enkelt og vil gi en ny hverdag for kundene våre, og det blir som å ha billettautomat i lomma, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen i en pressemelding.
Pilotprosjekt
Han mener muligheten for billettkjøp i appen vil ha en positiv innvirkning på travle togpassasjerer.
- Mange lever en travel hverdag og dersom du allerede står på togperrongen er det godt å vite at du ikke trenger å lete etter en billettautomat for å skaffe deg gyldig billett, sier Isaksen.
Fra starten er det bare enkeltbilletter man kan kjøpe. Målet er at periodekortbilletter skal bli tilgjengelig i appen til sommeren. Appen har vært i bruk i et pilotprosjekt på Gjøvikbanen.
Løser lite
Willy Frantzen, som leder pendlerforeningen I Follo og Østfold, er ikke imponert. Appen er morsom, mener han, men løser ikke de grunnleggende problemene NSB har. Frantzen har selv ikke prøvd appen, han har nemlig ikke smarttelefon.
- Dette er jo en tjeneste som forsåvidt gjelder de som er teknisk oppegående. Det er ikke så lett for alle. Men når man først kan det er det helt greit og et bra tillegg til dagens betalingsmuligheter.
- Det er veldig bra som tilleggstjeneste, men ikke når det erstatter noe. Ikke alt kan være elektronisk. Når det svikter må man kunne henvise seg til mennesker for å spørre om råd, sier han.
Eldre generasjon
Pendlere, de største brukerne av NSB, vil midlertidig oppleve lite nytte av det, der de kjøper månedskort. I tillegg er det mange andre problemer som neppe løses med appen.
- Det store problemet er å få sitteplass og å ha tog som er i rute. Det kan ikke appen hjelpe oss med.
Smarttelefoner
NSBs kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen påpeker at betalingsløsningen er en tilleggstjeneste og vil gi reisende en større frihet å velge betalingsmåten på. Mange har i dag smarttelefon. En brukerundersøkelse gjennomført etter pilotprosjektet vises at 57 prosent av de reisende som har smarttelefon har lastet ned den nye appen. I alt er appen lastet ned 130.000 ganger.
- Dette er et supplement til de vanlige betalingsmuligheter, som jeg tror mange reisende kommer til å like. Det er enkelt å bruke og med noen tastetrykk kan man bestille billetter hvor man måtte være.
I første omgang gjelder bestillingen bare norske billetter, med Gøteborg som unntak.
- Det er viktig at kundene har valgfrihet til å bruke det som passer best for dem. For mange er smarttelefonen veldig enkelt.
- Men det er også folk uten smarttelefon, eller uten kredittkort, som man trenger for å kunne betale?
- Ja, et kredittkort må man ha.
Moderne betaling
NSBs undesøkelse viser at 65 prosent av de som har en smarttelefon synes det høres interessant ut å fornye periodebilletten sin på telefonen. Interessen er enda større blant de som reiser med enkeltbillett. Hele 67 prosent av de som har en smarttelefon svarer at de synes det høres interessant ut å kunne bruke mobilen til å kjøpe periodebilletten sin.
- Mobiltelefonen er nesten blitt som lommeboken for mange. De sjekker nettbanken sin der, de har musikken sin lagret der og de har alle kontaktene sine der. Da er det viktig for oss at de kan kjøpe togbilletten sin der, hevder Isaksen.
For å kjøpe billett via mobilen må man først lage en brukerprofil på nsb.no, og legge inn kredittopplysninger. Alle som har Iphone, Android-telefon eller Ipad kan laste ned NSB-appen.
- Kontrolløren kan enkelt sjekke billetten ved å bruke en QR-kode som kommer opp på skjermen etter du har foretatt et kjøp. Til konduktøren viser du bare symbolet du får opp når du har foretatt kjøpet, sier han.
Han påpeker at billetten må kjøpes før man går ombord på toget, at man sørger for ikke å ha flatt batteri, eller ødelagt skjerm.