Søppelpost reduserer e-handelslysten

Den økende mengden av søppelpost på internett gjør at mange mister sin tillit til e-handel.

Publisert Sist oppdatert
Uønsket epost eller såkalt spam er i ferd med å ødelegge tilliten til ehandel. I en internasjonal undersøkelse i regi av forbrukerorganisasjonen Transatlantic Consumer Dialogue (TACD) viser at halvparten av de spurte handler mindre på internett nå fordi de er redd for å motta spam.

-- Det er helt tydelig ehandels-butikker taper penger fordi flertallet av forbrukerne er redd for å handle på internett på grunn av at de risikerer å motta spam, er en av konklusjonene i rapporten, ifølge nettutgaven til CNN.

Nesten alle av de 20.000 spurte i undersøkelsen svarer at de hater eller blir svært irritert over søppelposten de mottar. Men bare 17 prosent av dem mente deres spam-filter fungerte godt. En av fem visste ikke engang om deres epost-program hadde et slikt filter.

Søppelposten går utover seriøse ehandels-butikker fordi nesten alle krever at man skal legge igjen epost-adressen når man skal handle. Forbrukerne har altså liten tillit til at denne eposten ikke blir misbrukt av bedrifter som ønsker å spre søppelpost.

Denne utviklingen bekymrer.

-- Hvis dette fortsetter tror jeg ikke internett vil bli særlig populært om en fem års tid, sier Marc Rotenberg i Electronic Privacy Information Center til nettavisen.

Det økende søppelpost-problemet gjør at bedrifter og privatpersoner må bruke stadig mere penger for å beskytte seg. På FNs konferanse for handel og utvikling ble de globale økonomiske konsekvensene beregnet til hele 20 milliarder dollar.