Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland syntes det var stas å få Bedre stat prisen. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Vegvesenet og digital salgsmelding vant Bedre stat-prisen

DFØ kårer hvert år en virksomhet eller et tiltak, som har bidratt til god styring og effektiv ressursbruk i staten

Publisert Sist oppdatert

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) kårer hvert år en virksomhet eller et tiltak, som har bidratt til god styring og effektiv ressursbruk i staten. 

I år var det Vegvesenet som gikk av med Bedre stat prisen, for tjenesten digital salgsmelding. 

– Statens vegvesen har spart både innbyggere og forvaltningen for tid og penger ved å gjøre kjøp og salg av bil til en heldigital og sømløs tjeneste for befolkningen. Jeg gratulerer Statens vegvesen med en velfortjent pris, sier Hilde Singsaas, direktør i DFØ, som delte ut prisen under den årlige styringskonferansen forrige uke.

Et godt eksempel

Målet med Bedre stat prisen er å løfte fram gode eksempler, inspirere og dele erfaringer. 

Siden digital salgsmelding kom i 2015 er tre millioner kjøretøy kjøpt, solgt og omregistrert på nett.

Vegvesenets siste måling viste også at 80 prosent av brukerne er fornøyde med salgsmelding på nett.

– Det er stas å få denne prisen, og motiverende at innsatsen for å gjøre det enklere for brukerne belønnes på mange vis, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, i en nyhetsmelding på vegvesen.no.