LEDER | Regulering på nett

HANDLING: Det er godt dokumentert at det sosiale medier ikke bare har helsefremmende effekter for barn og unge. Det må vi tørre å håndtere.

15 års aldersgrense på sosiale medier? Selvsagt!

Når vi diskuterer skyggesidene av teknologiutviklingen er det ikke teknologigigantene vi skal høre mest på.  

Publisert Sist oppdatert

Regjeringens forslag om å innføre 15 års aldergrense på sosiale medier skaper mer debatt enn man skulle tro. I lys av teknologiutviklingen de siste tiårene, hvor store teknologiselskaper i praksis har endt om med å kontrollere – både med pengemakt og algoritmer – vesentlige sider av samfunnsutviklingen, er det litt rart at graden av panikk og handlingstrang ikke er større enn den er.

Regjeringens bekymring for de uheldige sidene ved barn og ungdoms bruk av sosiale medier er godt begrunnet. Og det er heldigvis ikke her uenighetene ligger. Motstemmene peker på tekniske utfordringer ved en reell aldersverifisering og farene for at et aldersforbud vil skyve unge over på obskure plattformer vi som samfunn har enda mindre kontroll på, enn de sosiale mediene vi er urolige for i dag.

 Tek Norge  er blant dem som bekymrer seg for dette. Men da er det på sin plass å minne om – som også Hans-Petter Nygård Hansen gjør i Digi denne uken – hvem interesseorganisasjonen snakker på vegne av: Det er norske og internasjonale selskaper i teknologisektoren, deriblant aktører som Meta, Google og TikTok. Den åpenbare selvinteressen disse selskapene har i å argumentere mot enhver regulering som kan påvirke forretningsdriften, og dermed bunnlinja, gjør Tek Norge i denne debatten i praksis inhabil.

For det er selvsagt slik at det i hovedsak er aktører med økonomiske interesser som er imot en strengere regulering av teknologisektoren, om det handler om KI, sky-tjenester eller sosiale medier. Det vil være bra for samfunnsdebatten, hvis vi blir litt bedre på å huske det når vi diskuterer skyggesidene av teknologiutviklingen. En bør generelt våkne når noen snakker om sin syke mor. 

For ordens skyld er det flere som er enige med Tek Norge. Både Oslo-politiet, Datatilsynet og Forbrukerbrukertilsynet peker på noen av de samme utfordringene som dem.  

 Men når det gjelder  akkurat sosiale medier er vi som samfunn ganske samstemte. I en undersøkelse utført av Nkom kommer det fram at ni av ti nordmenn mener det er en god ide med en aldersgrense på 15 år. Nkom slår fast at det er et tydelig signal fra befolkningen om at vi ønsker tydeligere regulering og bedre vern for barn og unge på nett. Den konklusjonen er vi enige i.

Det er åpenbare tekniske utfordringer ved effektivt å håndheve aldergrenser på nett, men svaret kan ikke være å vente med å handle.