Internett-boom på fly

Stadig flere flyselskaper i USA vil teste ut internett på fly. I tillegg er nett-tilgang på vei tilbake til SAS etter å ha vært borte siden 2007.

Publisert Sist oppdatert

American Airlines lanserte i går nett-tjenester via sine lengre direkteruter, melder Associated Press.

E-post, nettsider og andre web-relaterte tjenester vil bli tilgjengelige på selskapets 15 Boeng 767-200-fly, som forbinder New York med Los Angeles, San Fransisco og Miami. Delta Airlines Inc., Virgin America og US Airways Group Inc. har også ytret at de ønsker å teste ut fly-nett fra samme leverandør.

JetBlue Airways Corp. tilbyr på sin side allerede gratis nett-tilgang, dog med begrensninger, på et av sine fly via selskapet LiveTV. Med tjenesten kan du kan lese e-post - uten vedlegg, chatte, samt benytte enkelte av tjenestene til Amazon.com. Continental Airlines Inc har planer om å tilby en LiveTV-tjeneste med lignende begrensinger.

Tjenesten American Airlines lanserte via selskapet Aircell, kalt Gogo, vil på sin side gi mer eller mindre full internett-tilgang, så du kan fritt frem surfe for eksempel cw.no via Iphone om ønskelig. Tjenesten vil imidlertid blokkere ip-telefoni.

Kan gi merinntekt

Grepet med fly-nett kan gi ekstra penger i kassen for en bransje som for tiden sliter med økte drivstoffpriser. Under gårsdagens lansering hos American Airlanes ble det kjent at tjenesten vil koste 12,95 dollar per flytur.

Tjenesten er likevel fortsatt formelt sett en test. Dermed kan selskapet, om ønskelig, stenge tjenesten når som helst om den skulle vise seg å ikke slå an, men samtidig også utvide den til å gjelde flere fly om det motsatte skulle vise seg å være tilfelle.

På vei tilbake til SAS

Inntil i fjor hadde SAS også internett om bord på sine interkontinentale flyruter. Selskapet som tilbød tjenesten, kalt Connexion By Boeng, erfarte imidlertid at det ikke var kommersielt lønnsomt og la dermed ned tjenesten.

- Men vi jobber iherdig med å finne en ny leverandør. I dag er det ingen som kan tilby tjenesten med de kravene vi har, men vi regner å få det på plass i løpet av et år igjen, sier kommunikasjonsdirektør i SAS Thomas Midteide til Computerworld.

Det skal med andre ord bli mer og mer vanskelig å benytte unnskyldningen ”Beklager, jeg får ikke sjekket mail på noen timer, jeg skal ut og fly” i tiden som kommer.