Lager trøndersk helsetestlab

Stort pilotprosjekt tester ut sensorteknologi på Værnes. Håpet er at folk skal kunne bo lenger hjemme.

Publisert Sist oppdatert

I går åpnet pilotprosjektet «Bo lenger hjemme» i Stjørdal kinosal med et oppmøte dobbelt så stort som forventet. Dermed ble kakekøen 200 personer lang, og de to ordførerene som åpnet seminaret fikk stor applaus.

Værnesområdet satser på velferdsteknologi for å gjøre det lettere for folk å bli lenger hjemme, selv om kroppen ikke er på topp. Kommunene Stjørdal og Selbu er de første to i Norge å ta i bruk en løsning for omsorgssektoren som er utviklet av Visma og Telenor Objects, og som kombinerer en rekke sensorer som direkte er koblet opp mot pasientjournalen.

- Et av de store problemene i omsorgsteknologi er mangel av standarder. Det finnes mange gode sensorløsninger, men dataene forsvinner i proprietære løsninger, uten sammenheng. I denne løsningen henger alle sensorer sammen, og informasjonen føres direkte inn i pasientjournalen, forteller Tormod Bekken i Visma Unique.

Testes i praksis

Visma og Telenor har over lengre tid jobbet med løsningen, som nå for første gang testes i praksis. Foreløpig er det 15 brukere i Stjørdal og Selbu som får utplassert en rekke sensorer. Via en sentral enhet oversendes de til kommunenes pasientjournal for omsorg.

- Vi har jobbet en stund med prototypen, og har underveis justert en del. Sensorer i senga har vi for eksempel tatt bort, fordi brukerne ikke ønsket dem. Det er viktig å ha en fase hvor produktene testes mot brukere, sier prosjektleder Leif-Inge Jacobsen i Visma.

Å møte fremtiden

Prosjektet «Bo lenger hjemme» har fått stor oppslutning i Værnes. Budskapet i alle foredragene var klart og tydelig: Befolkningen i Norge blir eldre og vi trenger teknologi for å fange opp endringen i demografien. Det vil rett og slett være for få mennesker å organisere helse- og omsorgssektoren som vi gjør i dag. For kommuner, som i økende grad må ta være på disse mennesker, kommer Samhandlingsreformen i tillegg. Her skal pasienter fortere ut av sykehusene og tilbake til bostedet sitt.

- Også i Værnes-regionen er dette en utfordring. Vi må se etter innovative løsninger som må til. Denne løsningen må bli et verktøy for å møte fremtiden, sier ordfører i Selbu, Inga Johanne Balstad.

Elin Wikmark Darell, leder av Værnesregionen IT, påpekte at prosjektet er resutlatet av et godt og fruktbart samarbeid med leverandørene.

Sensorer

I første omgang er prosjektet rettet mot såkalt omsorgsteknologi med varsler for trygghetsalarm, fall-alarm, bevegelsessensor, døralarm, temperatursensor som varsler ved overoppheting eller for lav temperatur i rommet, og en vannsensor som varsler vannlekkasje. Også sporing med GPS spesielt rettet mot personer med demens kan bli en del av pakken, men er foreløpig ikke med.

Alarmene går via internett og gsm til alarmsentalen i omsorgstjenesten.

- Dette er første gang i Norge vi løfter sensorer opp i pleie- og omsorgtjenesten på denne måten, sier Edvin Holsæter i Telenor.

Det er flere områder som velferdsteknologi kan gi stor utslag. Det gir trygghet for beboerne og sine pårørende, samt også for helsepersonell som har ansvar for pasienter. Teknologi kan også bidra til å hjelpe med sosial kontakt. Ifølge rapporten om velferdsteknologi utarbeidet under ledelse av Kåre Hagen er det tre store kjerneproblemer med eldre mennesker: Fall, ensomhet og kognitiv svikt.

Velferdsteknologi kan også få medisinske virkninger, som med legemiddelovervåking, og i andre sammenheng med for eksempel livstilssykdommer som Kols, diabetes og fedme.

Rulles ut videre

Prosjektleder for Værnes-området, Solrunn Hårstad, forteller at det har vært mye forarbeid før prosjektet kunne settes ut til praksis.

- Vi måtte se på samtykke, brukgrensesnitt, sensorsignaler og mye mer. Vi prøvde faktisk systemet i to uker, men måtte skru det av igjen. Det ble alt for mange alarmer, og vi måtte finne ut hvor signalene kom fra, sier hun.

Også Norsk Helsenett, som er ansvarlig for overføring av meldinger, har kommet med en del innspill om logistikken i systemet.

- Det har vært bra å kunne samarbeide og påvirke leverandøren. Med en gang det er noe smårusk kan vi rette på det, sier hun.

Målet er at systemet rulles ut videre i Værnes-regionen og til andre kommuner i Trøndelag.

- Det er viktig at vi begynner i det små. Funker det, kan vi føre det videre.