TEST: Ferske 19-tommere

Nye skjermer blir stadig bedre og ikke minst rimeligere. Vi har testet fem ferske 19-tommere i mellomklassen. Her er vår dom.

Publisert Sist oppdatert

Skjermindustrien går en spennende tid i møte. De første flatskjermene på 15 og 17 tommer begynner nå å bli modne for å skiftes ut, og leverandørene posisjonerer seg for et voksende oppgraderingsmarked. En utskiftning skal først og fremst drives ved hjelp av ny teknologi i kombinasjon med størrelse og lav pris.

Vi har i denne testen sett på det som kan kalles starten på en ny fase for skjermindustrien. Det er ikke lenge siden 19-tommere ble sett på som eksklusive. I dag velger de fleste bedrifter 19-tommere når de kjøper inn skjermer til sine ansatte. Norge ligger i teten når det kommer til kjøp av 19-tommere. Salgstallene viser at mens andelen solgte 19-tommere er på 39,5 prosent i Europa (IDC), er tallene for Norge er på hele 61,8 prosent (DMR).

Innhold i bredden

En annen trend som vi allerede har begynt å se starten på, er bredformatskjermer. Skjermprodusenten Samsung tror at etterspørselen av slike skjermer i samtlige markeder vil øke ettersom flere vil oppgradere til Windows Vista.

Flere skjermprodusenter vi har snakket med, oppgir Vista som en viktig drivkraft for salget av bredformatskjermer fremover. Stadig mer innhold som HD-filmer, spill og innhold på Internett blir tilpasset dette formatet. Statistikk vi har fått tilgang til, viser at skjermindustrien regner med at 37 % av samtlige skjermer på markedet vil være bredformatskjermer i løpet av 2009. Det vil si at det skal selges 26 millioner flere bredformatsskjermer i 2009 enn i 2006. Kilde for disse tallene er det for øvrig analysebyrået DisplaySearch som står bak.

Økt fargeområde

Å øke skjermenes evne til å vise enda flere farger av det godkjente fargeregistret har vært en utfordring for skjermprodusenter helt siden LCD-skjermer kom på markedet. Spesielt har det profesjonelle miljøet vært skeptisk til LCD-skjermer som følge av at skjermene har hatt klare begrensninger i antall farger, sammenlignet med CRT.

Det finnes to måter å øke fargeområdet til skjermer på. Den beste og dyreste måten å gjøre det på er å bruke LED-teknologi. Ettersom teknologien foreløpig er altfor dyr til å kunne settes ut i masseproduksjon, vil vi neppe se LED-baserte skjermer for massemarkedet med det første. De første skjermene som vil få implementert teknologien er skjermer for det profesjonelle markedet. Produsenter som Eizo, NEC og Samsung har alt lansert produkter med LED-teknologi. Det er egentlig bare et spørsmåll om tid før teknologien drypper nedover på produkter i den lavere delen av markedet.

For den lavere delen av markedet, brukes det andre teknologier for å oppnå en høyere andel av fargerommet som er definert av NTSC. En teknologitype som vi kommer til å se mer av i år, er Wide Color Gamut (WCG). Med WCG regner produsentene med å gjengi 97 prosent av fargene definert i NTSC, i motsetning til LED som klarer 114 prosent. En god skjerm klarer i dag å vise 87 prosent.

Flere skjermer og piksler er fremtiden

Salget av større skjermer (definert som 19-tommer eller større) har tatt av det siste året. Høyere produksjon av større LCD-paneler har gjort at prisen falt dramatisk og flere velger en større skjerm fremfor å gå noe ned i pris for en mindre skjerm.

I et eksklusivt intervju med PC World Norge, sier visedirektør for Samsungs skjermavdeling, Yoon-ho Ha, at han tror den gjennomsnittelige skjermstørrelsen for skjermer i bedriftsmarkedet om få år vil være på 24 tommer. Ha tror også at vi kommer til å ha flere skjermer på kontorpulten i fremtiden. Dessuten tror han at vi vil få skjermer med høyere oppløsning for å etterkomme «HD-hysteriet». I løpet av 2009 er det spådd at majoriteten av skjermsalget globalt vil bestå av 19-tommere.

Slik har vi testet

Vi har brukt Pantone ColorVision Spyder2PRO 2.0, et program som er spesialdesignet for testing og kalibrering av dataskjermer. Det er et av de mest anerkjente programmene denne typen tester. Programmet er meget avansert og inneholder testmuligheter for stort sett det meste. Det mest positive med Pantone ColorVision er imidlertid det at programmet benytter en maskinvarebasert kalibreringsenhet for å kalibrere skjermene – uavhengig av testerens øye.

Hver enkelt skjerm blir kalibrert automatisk av kalibreringsenheten, slik at skjermene det blir så nøyaktig som mulig. Deretter blir alle synlige svakheter forsøkt justert bort. Vi finjusterer også alle skjermene manuelt etter et fast mønster slik at bildet skal være så likt som mulig på alle skjermene. Vi gjør justeringer for bildestørrelse, fargetoning og gråtone, samt at vi prøver å justere bort ting som dårlig fokus og geometriske forvrengninger. Når dette er gjort tar selve testingen til.

Hver skjerm testes individuelt før vi begynner en sammenlignende test. Vi kjører alle skjermene gjennom den samme rekkefølgen av tester. Deretter settes skjermene opp mot hverandre. Til dette benytter vi en høykvalitets signalfordeler som gjør oss i stand til å koble opptil seks skjermer samtidig til en signalkilde uten merkbart tap av signalstyrke- eller kvalitet. Fra hver serie på x antall skjermer velger vi ut de to beste fra hver serie, som deretter testes mot hverandre.

Vi har for første gang kjørt en skjermtest under Windows Vista. Dette for å teste hvordan bildekvaliteten blir under dette operativsystemet. Her så vi spesielt på de ulike effektene og nytteprogrammene som f.eks. tredimensjonal bytting av aktive vinduer og «gadgets».

Benq FP93GX Dell UltraSharp 1907FP Eizo FlexScan S1911SHK NEC MultiSync LCD195VXM+ Samsung SyncMaster 940BW