Nytt opplegg i Skolesec Ett nytt opplegg har funnet veien til Skolesec. Opplegget skal fungere som en ressurs for foreldre og gi dypere innsikt i personvern og informasjonssikkerhet i et digitalt læringsmiljø.
Ny Kripos-metode fjerner store mengder overgrepsmateriale One Click Hosting er en ny metode som gjør det vanskeligere å dele overgrepsmateriale på både det mørke og det åpne nettet.
Bruker gaming som behandling og terapi Gaming blir brukt som terapi mot angst, som hjelp mot PTSD og som smertelindring under kreftbehandling. I Norge bruker både Gamingkontakten og Bitfix helse gaming som metode for å hjelpe barn som sliter med ensomhet og psykiske utfordringer.
Altibox og Mot vil samarbeide om å bedre unges digitale liv Altibox har inngått et langsiktig strategisk samarbeid med Mot Norge for å styrke arbeidet for å redusere netthets og ekskludering på nett.
Nye tall fra Medietilsynet: Småbarn bruker heller NRK Super enn Youtube Vel seks av ti 1–5-åringer bruker NRK Super, mens tre av ti bruker Youtube. Det viser Medietilsynets undersøkelse Småbarn og medier 2022.
Bufdir har fått innrapportert at 57 bekymringsmeldinger har gått tapt 18 barnevernstjenester har rapportert inn til Bufdir at 57 bekymringsmeldinger til barnevernet har gått tapt.
Mange foreldre ønsker mindre skjermbruk i grunnskolen Blant foreldre til barn i grunnskolen ønsker hele 49 prosent av de spurte mindre bruk av skjerm i undervisningen. Det viser en ny undersøkelse.
Datatilsynet: Strømming av barneidrett kan i praksis bli umulig Datatilsynet mener strømming av barneidrett som hovedregel ikke kan gjennomføres lovlig etter personvernregelverket.
Barneombudet om teknisk svikt i barnevernssystemet: – Dette er ekstremt alvorlig Barneombud Inga Bejer Engh sier den tekniske svikten i registreringen av bekymringsmeldinger til barnevernet er svært alvorlig.
Feilen har eksistert siden integrasjonen ble satt i produksjon i 2020 Ble gjort oppmerksomme på feilen i mai i år.
Medietilsynet slår reklame-alarm Direktøren i Medietilsynet mener vi bør være bekymret over reklamen som barn og unge får via influensere.
Universitetet i Oslo vil fortsatt bruke Tiktok for å nå de unge Universitetet i Oslo (UiO) har bedt sine ansatte om å fjerne Tiktok. Likevel vil de bruke appen til å nå ut til unge søkere og studenter.
Unge hekta på skjerm skal lære å logge av Tre av ti unge ønsker å logge av oftere. Et spillbasert undervisningsopplegg skal hjelpe dem å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag.
Ungdom, skjermbruk, voksne og ansvar Hvis vi skal bekymre oss for unge og deres skjermbruk, bør vi bekymre oss for de riktige tingene – og ta voksen-ansvar der det virkelig er nødvendig.
Forbund om MyGame-kontrovers: – Må ta det på alvor Flere av de involverte særforbundene ser med bekymring på kritikken av MyGame-prosjektet. Norges Fotballforbund sier den må følges opp skikkelig.
Medietilsynet etterlyser en mer inkluderende spillkultur Forskning viser at dataspill fortsatt er en kjønnsdelt verden.
Studie: Nettbrett gjør barnehagebarns lek mindre kreativ Barnehagebarns lek med nettbrett er langt mindre kreativ og fantasifull sammenlignet med lek med fysiske leker, viser en studie fra Uppsala universitet.
Stiller spørsmål om tempoet for digitalisering i skolen Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) frykter at digitaliseringen av norske skoler har gått for fort og uten nok kunnskap.
Færre barn på Snapchat og Tiktok De aller yngste har minsket tilstedeværelsen på plattformene, i følge Medietilsynet.
Ungdomsnettverk skal sikre barn en trygg digital oppvekst Ni barne- og ungdomsorganisasjoner skal delta i et nytt nettverk som Medietilsynet nå oppretter.
Investerer 7 millioner i kampen mot nettovergrep Flere investorer går inn i startupen Aiba for å trygge barn på nett.
Vekker skolebøker til live med AR-elementer Som det første selskapet i Skandinavia kan Ludenso tilby norske elever tilgang på interaktive AR-modeller som kommer til live i skoleboken.
En av ti unge er blitt lurt til å kjøpe noe på nett Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.
Nå kan også farskapet erklæres digitalt Nå som elektronisk farskapsmelding også har kommet på plass er de mest brukte tjenestene som nybakte foreldre må sende inn til NAV og Skatteetaten blitt heldigitale.
Kodehelg for både store og små Teknisk museum hadde satt av en hel helg til koding. Programmet var primært for barn og unge fra fem år og oppover, men det så ut til at også den eldre garde koste seg under kodehelgen.
ECPAT lanserer «Trygge veier på nett» Nytt undervisningsmateriell som baserer seg på trafikklysmodellen i den digitale trafikken.
Apple vil stoppe overgrepsbilder Meldinger med billedmateriale skal matches mot kjent overgrepsmateriale i USA i en snarlig oppdatering for iPhone, iPad og Mac. Tanken er god men kan få uønskede følger for personvernet og ytringsfriheten.
Gode på research, men kjemper mot desinformasjon Norsk ungdom føler behov for å sjekke troverdigheten på nett.
Nå kan også niendeklassinger få digital kodeundervisning Oslo vitensenter opplever stor interesse for undervisningsprogrammet Kodekraft.
Ingen foreldrekontroll på nettbruken hos halvparten av småbarna Over halvparten av småbarnsforeldre bruker ikke foreldrekontroll, ifølge Medietilsynet. 16 prosent av foreldrene vet ikke hvordan det virker.
Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett Tidlig tilgang stiller store krav til foreldrene, ifølge tilsynet.
Mange foreldre aner ikke at barna spiller spill med 18-årsgrense De bruker også mer penger på spill, enn hva foreldrene tror.
Flertall av unge følger nyheter i sosiale medier Når 9-18-åringer plukker opp nyheter, finner svært mange siste nytt på sosiale medier og nettaviser. Snapchat og vg.no er kildene som brukes av flest.
Barn og unge fortener Youtube og dataspel på norsk KOMMENTAR: Når norske barn ser på Youtube, strøymer film og speler dataspel, badar dei i engelskspråkleg innhald. Det er på tide å ta mediebruken til barn og unge på alvor og tilby norsk innhald i dei kanalane dei sjølve liker best.
YouTube Kids nå på AppleTV Større trygghet for foreldre når YouTube nå kommer som egen AppleTV-app med innhold tilrettelagt for alle slags barn.
YouTube og Snapchat mest populært blant norske barn Nesten alle norske barn og unge i alderen 9-18 år bruker YouTube (95 prosent), mens 80 prosent er Snapchat-brukere, viser en kartlegging fra Medietilsynet.
– Skolen gir ikke relevant opplæring i sikker nettbruk Ifølge en ny undersøkelse vil ungdom heller finne ut av ting på internett selv enn å spørre på skolen.