Vekker skolebøker til live med AR-elementer Som det første selskapet i Skandinavia kan Ludenso tilby norske elever tilgang på interaktive AR-modeller som kommer til live i skoleboken.
En av ti unge er blitt lurt til å kjøpe noe på nett Minst én av ti unge oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett, viser Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.
Nå kan også farskapet erklæres digitalt Nå som elektronisk farskapsmelding også har kommet på plass er de mest brukte tjenestene som nybakte foreldre må sende inn til NAV og Skatteetaten blitt heldigitale.
Kodehelg for både store og små Teknisk museum hadde satt av en hel helg til koding. Programmet var primært for barn og unge fra fem år og oppover, men det så ut til at også den eldre garde koste seg under kodehelgen.
ECPAT lanserer «Trygge veier på nett» Nytt undervisningsmateriell som baserer seg på trafikklysmodellen i den digitale trafikken.
Apple vil stoppe overgrepsbilder Meldinger med billedmateriale skal matches mot kjent overgrepsmateriale i USA i en snarlig oppdatering for iPhone, iPad og Mac. Tanken er god men kan få uønskede følger for personvernet og ytringsfriheten.
Gode på research, men kjemper mot desinformasjon Norsk ungdom føler behov for å sjekke troverdigheten på nett.
Nå kan også niendeklassinger få digital kodeundervisning Oslo vitensenter opplever stor interesse for undervisningsprogrammet Kodekraft.
Ingen foreldrekontroll på nettbruken hos halvparten av småbarna Over halvparten av småbarnsforeldre bruker ikke foreldrekontroll, ifølge Medietilsynet. 16 prosent av foreldrene vet ikke hvordan det virker.
Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett Tidlig tilgang stiller store krav til foreldrene, ifølge tilsynet.
Mange foreldre aner ikke at barna spiller spill med 18-årsgrense De bruker også mer penger på spill, enn hva foreldrene tror.
Flertall av unge følger nyheter i sosiale medier Når 9-18-åringer plukker opp nyheter, finner svært mange siste nytt på sosiale medier og nettaviser. Snapchat og vg.no er kildene som brukes av flest.
YouTube og Snapchat mest populært blant norske barn Nesten alle norske barn og unge i alderen 9-18 år bruker YouTube (95 prosent), mens 80 prosent er Snapchat-brukere, viser en kartlegging fra Medietilsynet.
– Skolen gir ikke relevant opplæring i sikker nettbruk Ifølge en ny undersøkelse vil ungdom heller finne ut av ting på internett selv enn å spørre på skolen.