Tusen takk for innspill, Funka!

KRONIKK: Store Norske Leksikon, Netlife Research og WJA svarer på kritikken om at SNL.no ikke er universelt utformet.

Publisert Sist oppdatert

2. april vant Store norske leksikon Design for alle-prisen som første norske nettsted. Funka.nu skriver i Computerworld at vi ikke er universelt utformede.

Design for alle-prisen vinnes av noen som «har utviklet en utmerket løsning med særlig fokus på brukervennlighet og god universell utforming». Vi tror vi vant denne prisen for en jobb vi har begynt på, ikke en jobb vi er ferdig med.

Store norske leksikons visjon er at alle nordmenn skal finne kunnskap gratis tilgjengelig på Internett. For oss er universell utforming en naturlig del av denne målsettingen. Det handler om mange ting: både design, tekst og kode. For eksempel den møysommelige jobben med å få artiklene våre fra knirkete papirspråk til klarspråk. Vi har 170.000 artikler og jobber oss gjennom dem sammen med 450 fagfolk og leksikonforfattere.

Men det tar tid. Derfor jobber vi etter en prosess der vi gjør små endringer hele tiden, og brukertester både tekst, design og kode underveis.

Brukertesting er en tidvis smertefull prosess: Det er å invitere folk inn til å prøve ut noe vi har jobbet masse med, og se at det ikke fungerer som vi vil. Det er særlig i møte med folk vi får de store aha-opplevelsene og blir veldig godt kjent med de dårlige sidene våre.

I tillegg til tradisjonell brukertesting i lab, har vi også benyttet oss av såkalt geriljatesting. Vi har invitert inn tenåringer som fikk fortelle oss at de ikke skjønte det plukk av artikkelen om fotsyntesen, og vi har fått hjelp av lærere, lesepedagoger og interesseorganisasjoner for å bedre artiklene. Vi har truffet blinde og svaksynte over en kaffe og sett dem finne nye, uante og pinlige feil på nettsidene våre.

Her kan du se hvordan nettsidene våre ikke fungerte under en av de første ekspertevalueringene med talesyntese: [teksten fortsetter etter video]

Vi har prøvd å ha en helhetlig tilnærming til universell utforming som skal gjennomsyre både designarbeidet, kodearbeidet og det redaksjonelle arbeidet. Vi begynte med et fokusert design og strukturert kode, og har jobbet videre med å teste med ekte, levende mennesker, og deretter teste nettstedet opp mot kravene.

Det er et privilegium å bli studert og kritisert. Vi i Store norske leksikon-teamet kommer til å ta med oss all kritikken og legge den rett inn i gjøremåls-lista vår. Vi vil ha så mange innspill som mulig til hvordan vi kan bli bedre. Vi lover også å dele feilene vi selv har gjort og hva vi har lært av det. Du finner oss på Twitter, på Facebook, på e-post, og på kontoret vårt i Drammensveien. Velkommen!

Bakgrunnsinformasjon

Du kan lese søknaden vår til Design for alle-prisen (vi har gjort mye mer med universell utforming siden vi sendte søknaden): http://iallenkelhet.no/2014/04/04/store-norske-leksikon-vant-design-for-alle-prisen/

Her kan du se arbeidslista over ting vi har fikset og ting vi vet vi skal fikse: http://wja.no/e/wcag/snl-report.html

Heldigvis overlapper den med fikselisten vi har fått fra Funka. Vi inviterer alle til å følge med etterhvert som fiksene blir implementert: Det er et privilegium at folk er opptatt av at vi holder mål. Takk, nok en gang.

Ida Jackson, kommunikasjonssjef i SNL (@virrvarr), Ida Aalen, Interaksjonsdesinger i Netlife Research (@Idaaa) og Wilhelm Joys Andersen, utvikler i WJA (@wilhelmja)