Lever ut spilldrømmen

Lever ut spilldrømmen

JOBBEN MIN: Bendik Stang har alltid vært en ivrig gamer og drømt om å lage egne spill. I dag er drømmen virkelighet med spillutviklingsselskapet Snow Castle Studios.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Fra 2003 drev Stang selskapet gameXplore som analyserte spill, men det tok ikke helt av og han valgte derfor å satse videre på spillutvikling for blant annet pc, mac og konsoller. Det angrer han ikke på.

Castle Studios Snowkom til verden i 2009 i samarbeid med blant annet Erik Hoftun Morten Nordvold.I startfasen laget selskapet mest flashbaserte minispill for Tv2, men etter hvert har det blitt større prosjekter. Etter at Ipad kom på markedet har selskapet satset sterkt på blant annet interaktivitet for nettbrett basert på iOS og Android.

kun vi Da dag - det forteller i fire vi vi er stykker, 2009 ti, høsten startet Stang. var

kreative florerer ikke 3D-artist. selskapet som og spennende å skape det i Han miljøet har det er hatt blant spilldesigner av annet spill kreves For stolt et og lokalene. utviklingen den programmerer, minst

med team. I kreativt på sier gjennomført viktig, vi lag et det som utover han Det som roller. kreves. blir ulike - Det er blitt et dag at orkester mange som og har forteller et de langt har

spill tankene Stang hadde i da han utdannet seg til sivilingeniør med spesialisering i 3D-animasjon og spilldesign fra Danmarks tekniske universitet og New York State University i Buffalo.

har har de i meste Han to beinhardt en og årene med finger som selskapet. har jobbet skjedd siste i det hatt

beste ser mindre å på inn fungere og noe mer jeg med daglig i det det å på som jobben, får Snart på holde leder kreative og da og kreativ er skape Det til er best selskapet. ny best - liker en som forklarer å på. jeg drift fokusere vi leder frem med han. kan jeg

er å viktig ha Det kapitalen på plass for å utvikle spill.

få sier historier ikke ressurser. de det Dermed begynne noen men å interaktive måtte - koster det små vår produksjoner. enklere produsere Det er å blir naturlig at i nok å mer han fordelen spill, mye og lettere forklarer og vi store at med lager ferdigstille, spill for

og drive støtte Snow i er vanskelig spillselskap tro som det til Uten heldigvis å et Norge, mange Castle. det prosjektene har er på investorer

av blant av har forklarer selskapet, finansiert er som støtte startet og - Resten Vi Filmfondet. fått han. Innovasjon de Norge annet

har Selskapet arbeidet mest med interaktive spill for den yngste målgruppen. Og om en måneds tid er det ventet at spillprosjektet Hogworld er klart for lansering. Det vil bli en applikasjon som kan karakteriseres både som en bok og spill på samme tid. Det er mulighet for å bare følge historien, for så å gå tilbake å oppleve ved en senere anledning.

mellom trolig åtte for men de og finne av foreldre år, det, jeg glede Stang. også kan best passer fire Spillet tror at - forklarer

Siden han har hele fire barn på hjemmebane gjør ham ekstra engasjert i hvordan barn opplever det å spille på for eksempel Ipad. Yngstedatteren Zöe på to år inspirerte teamet til å lage en applikasjon kalt Say Ipad. It, Zoë for Den finnes allerede i Appstore og passer fint for de aller minste som skal lære seg nye ord.

mulig viser applikasjonen og første fortsatt ipaden. for å blir Slik seg. de bevege å på få flere lettere det - sier gang, forstå minste de introdusert på blir å touch-screenen han til applikasjonen fingre for Det når er bildet bruke og

Spesielt er opptatt hanav hvordan historiefortelling for barn kan gjøres på en morsommere måte enn å holde i en bok.

er interaktiv en får å eller ikke mellom det velge vanskelig Hvis bok ten… historie - barnet en på Ipad

It Bransjen