Møt Googles norske mobilsjef

Annonser på mobiler og nettbrett øker voldsomt, hevder nordmann i Paris.

Publisert Sist oppdatert

Frank Albert Coates er oppvokst i Moss, men bor i Paris på sjette året og har Google som arbeidsgiver.

- Pariskontoret teller 200 ansatte, men det skal økes til 400. Googles sjef Erik Schmidt har sagt at Paris skal være et ingeniørkontor med utvikling av forskjellige Google-prosjekter. Jeg jobber som bindeledd mellom salg og produkt med fokus på mobilannonsering.

Mobilbruken øker

Coates kan fortelle at mobilbruken øker voldsomt for Google. Rundt 15 prosent av alle Google-søk kommer nå fra mobile enheter. I Storbritannia, som er i tet også på ehandel, er det oppunder 20 prosent, mens i Norge er det rundt 6-7 prosent.

- Det var Iphone som revolusjonerte mobilsøk, selv om det nå er flere plattformer i bruk. Det er femti ganger mer søk fra en Iphone enn en vanlig mobiltelefon. Men også andre smarttelefoner brukes mer til søk. Android-telefoner har jo søk innebygget. En annen ting å merke seg, er at i USA er 25 prosent av søk fra mobiler med Android talesøk, altså at du leser inn det du søker etter.

- Dere blir kritisert for å finne ut alt mulig om folk, kombinere data og bruke dem til hva dere vil?

- Vi har ikke til hensikt å overvåke folk. Det vi tjener på er søk, så vi ser etter alle måter som driver søk og gjør dette bra. Egentlig er det et mål at du som bruker tilbringer så lite tid som mulig i Google og raskt finner frem til det du vil ha.

Avstand til annonsøren

Googles annonsesystem Adwords beregner en kvalitetsscore for hvert søkeord som blir oppgitt. Flere faktorer vurderes for å finne relevans mellom søk og annonse. Selv om annonsører betaler for best mulig plassering, blir dette vektet med kvalitetsscore. Jo høyere score, jo lavere annonsepris. Dette gjør at relevans lønner seg for annonsøren.

- Hva med geografisk plassering og annonser?

- Vi bruker distanse som element i kvalitetsscore, men ikke posisjonen. Om du søker på serveringssted, er det avstanden til de nærmeste som avgjør relevansen, ikke hvor du befinner deg.

Google har lagt opp sitt annonsesystem slik at det ikke skal være bannerannonser på søkesider, og det er ikke tillatt med lureannonser, som "få pc-en din reparert gratis her" med tvilsomt innhold. Og annonsene kommer bare i form av tekst.

- Annonser kommer mer på nettbrett fremover. Mens brukere med mobiltelefon som oftest er på farten når de bruker søk, er nettbrettene noe brukerne slapper av med i sofaen. Det gjør brukeren mer positivt innstilt til annonsene, og gjør det mulig å by på mer interaktivitet. Med nettbrettene får du også andre måter å lage annonser på. Jeg har sett en annonse som du manøvrerer i tredimensjonalt ved å bevege brettet. Interaktivitet er et stikkord, også for publikasjoner på nettbrett.

- Selv om bruken av nettbrett ikke har satt seg ennå, tror jeg ikke på publisering av aviser og magasiner i pdf-format. Når Honeycomb, Android 3.0 med egen funksjonalitet for nettbrett, blir mer utbredt vil du igjen se mer vekt på interaktivitet. Men vi vet ikke helt hva brukerne vil bruke nettbrettene til.

Spør brukerne om posisjon

- Når det gjelder personvern, så spør vi brukerne om de vil vise posisjonen sin. Når du for eksempel ser din egen posisjon på et kart, er den kryptert og blir ikke gitt videre til noen annonsør. Vi mener det er viktig å gi brukerne kontroll over egne data. Du kan for eksempel med ett trykk legge alle dokumentene eller epostene dine i en zip-fil.

- Så "do no evil" gjelder fortsatt, da?

- Absolutt. Vi kommer stadig tilbake til det. Hos Google er det høy innovasjonstakt, men vi må hele tiden være transparente og bevisste. Det var tre grunner til at jeg begynte i Google. Det ene at det er veldig morsomt å jobbe der, det andre at det er et selskap med god etikk og det tredje at de har de mest innovative internettjenestene.