Med kunden i lomma

Det norske selskapet bak "Se hvem som ringer" har laget en crm-versjon basert på samme teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Favourite Systems har lansert en ny mobiltjeneste for bedriftsmarkedet sammen med 24SevenOffice. Tjenesten har fått navnet 24SevenOffice Mobile CRM og er basert på selskapets motor for integrerte mobile tjenester, Fullcontact.

Michael Gritzman og Arve Larsen er henholdsvis daglig leder og administrerende direktør i Favorite Systems og de forteller til Computerworld at man med tjenesten aktiv på mobiltelefon kan se nøkkelinformasjon om firmaet og personen som ringer før du tar av røret.

- Etter samtalen kan brukeren gjøre enkle oppdatering i kundedataene, sier Gritzman som sammen med Larsen har grunnlagt det norske selskapet.

LES OGSÅ: Svir penger på crm-bytte

Automatiske oppslag

I tillegg til Fullcontact har selskapet også utviklet Pocketsage som automatisk gjør oppslag av innkommende samtaler, og feed2phone som viser nyheter og annet mobilt innhold direkte på mobiltelefonens lille skjerm.

Gritzman og Larsen forteller at den nye mobile klienten henter opp informasjon, om kunden som ringer, fra et crm-system fra 24sevenoffice, men at også andre crm-systemer kan integreres.

- Dermed kan man se informasjon om hva kunden allerede har kjøpt, hva han eller hun er opptatt av og eventuelle personlige notater om kunden, sier Arve Larsen.

På den måten kan brukeren også se hva de snakket om for et par måneder siden - og hele historikken. Men det tar et ekstra ring før klienten på mobiltelefonen har hentet opp informasjonen over 3g-nettet. For ikke registrerte telefonnumre i crm-systemet, slås det opp i telefonkatalogen. Tjeneste kan også brukes til å gjøre oppslag offentlige registre og databaser.

- Det at man ser notater om kunden som ringer gjør også at man kan få en mer personlige tone med en gang. For eksempel ved å spørre hvordan det går med fotballaget kunden holder med og som står oppført i muligheten for egne notater, sier Michael Gritzman.

Ikke på Iphone

Gritzman forteller at de ser økt etterspørsel etter mobiltjenester. Og det er for selgere på farten setter pris på å få tak i kundeinformasjon uten å måtte starte opp den bærbare pc-en. Men har du en Iphone kan du ikke få glede av den nye tjenesten.

LES OGSÅ: Salesforce i skyene med Facebook

- Dessverre fungerer ikke tjeneste på iPhone, men på alle smart-telefoner med Symbian og etter vært på Windows Mobile, sier Arve Larsen.

Ifølge Larsen er grunnen til oppslag ikke fungerer på Apples telefon at Iphone ikke tillater flere applikasjoner kjører samtidig.

- Men på Googles Android skal vi klare å tilpasse løsningen, sier han.

Favorite Systema har ifølge Gritzman og Larsen også utviklet og patentert sitt eget brukergrensesnitt og tilhørende vindussystem for mobiltelefoner. Vindussystemet håndterer mange aktiviteter samtidig på mobilskjermen, for eksempel oppslag i telefonkatalog, sms, nyhetstjenester og spill.

LES OGSÅ: Blackberry hjelper SAP