Lånekassens fiaskoprosjekt i gang igjen

Oppussingen av Lånekassens it-systemer har blitt dobbelt så stort som prosjektet Accenture mistet.

Publisert Sist oppdatert

Capgemini er i gang med en av Norges mest omtalte it-prosjekter, å fornye saksbehandlingssystemet og kommunikasjonen med kundene hos Statens lånekasse for utdanning.

- Ja, vi er i gang nå. Det ble vel avgjort for en drøy måned siden at Capgemini skulle få denne kontrakten. Nå jobbes det for fullt, sier Gunilla Resare, informasjonssjef i Capgemini.

LES OGSÅ: Capgemini kapret Lånekassen

Det første prosjektet ble en katastrofe for Lånekassen. Organisasjonen fikk stryk da Riksrevisjonen var svært kritisk til både kvaliteten på kravspesifikasjonen og behovsbeskrivelsene som lå til grunn for totalrenovasjonen av Lånekassens it-systemer i 2005 og 2006.

Det var Accenture som fikk i oppgave å lage et nytt ikt-system for Lånekassen i 2005, men når denne ble for dyr, ble konsulentselskapet kastet på dør.

LES OGSÅ: Lånekassen får stryk

"Revolusjonerende løsning"

I dag har prosjektet blitt dobbelt så dyrt. Mens Accenture beregent 150 millioner kroner, ligger prosjektet til Capgemini på 300 millioner kroner. Ifølge Resare et det på grunn av annen teknologi.

- Lånekassen skal ha en helt revolusjonerende løsning. Vi har dimensjonert prosjektet på en måte vi synes er riktig. Prosjektet vil gå over fire år. Klart dette er en kjempestor kontrakt for oss, sier hun.

For kundene vil de første resultatene være synlig når den første fasen leveres i februar 2009.

- Da leveres den tekniske plattformen og de første brukertjenestene. Det vil bli forenklet tilbakebetaling og renteutsettelser, sier Resare.

Det jobber rundt 15-20 personer hos Capgemini med prosjektet, men antallet vil trappes opp etter hvert.