Digital og mobil

Digital og mobil

Staten drømmer om digitalt førstevalg. Ungdommen drømmer ikke. De har mobilt førstevalg. Først etter 2020 vil valgene være en realitet.

Digitalt førstevalg skal spare det norske samfunnet for store kostnader. Innbyggerne skal selv sørge for rapportering til staten. Skjemaveldet skal digitaliseres.

Det skal føles naturlig å gripe til tastaturet, men beherskelse av tastaturet er fortsatt ikke et krav i skolen.

For myndighetene er svaret Altinn. Bedrifter kan leve med det. Men å bryte en kultur med fysisk postgang for godt voksne og bedrifter tar tid. Det vil minst ta dette tiåret.

Det handler om at hele verdikjeden er blitt digital, at de som starter å jobbe digitalt får noe igjen for arbeidet. Selv selvangivelsen er ikke fullt ut digital.

Det handler ikke om at noe er mulig. Det handler om at det er alminnelig, at det faller naturlig å bruke.

Iphone startet mobilt førstevalg. Unge mennesker kan ikke tenke seg noe annet. Det selges flere smarttelefoner med Android enn med IOS. Antall app-er for Android spiser seg innpå IOS. Nå lastes det ned omtrent like mange for hvert miljø. I løpet av sommeren er 100 milliarder app-er lastet ned.

Android jobber hardt for å forbedre utviklingsmiljøet, for IOS-brukere benytter app-er mye mer aktivt.

Smarttelefoner er først og fremst for forbrukere. Nettbrett er for ansatte og forbrukere. I USA eier en tredjedel et brett.

Nå jobbes det på spreng for å finne nye bruksområder. Det var først med Ipad i 2010 at interessen ble vakt. Designen og enkelheten er Apples store fortrinn. Alle andre forsøker å overgå Apple.

Microsoft har tenkt riktig, men realiseringen skaper mye frustrasjon. Realiseringen har vært for dårlig, helt siden Microsoft introduserte Zune som alternativ til musikkspilleren Ipod. Først med sitt eget pc-brett Surface Pro har Microsoft skapt fornyet interesse.

For det er app-er som driver utviklingen. Men app-er krever verktøy. Brettene i bedriftssammenheng er det ledelsen som driver frem. Derfor foregår det en kamp om hva slags og hvor mange bærbare verktøy brukere vil benytte. Analytikere tror på mer enn tre.

Hvor stor smarttelefonen skal være er en smakssak. Foreløpig er det få tilhengere av telefonbrett på seks tommer. Hvor stort nettbrettet skal være er avhengig av applikasjon og lommestørrelse.

Pc-en blir ikke borte. Fortrinnet er alle tilkoblingsmulighetene. Den blir bare bedre og vil utvikle seg i retning av et brett. Vekten vil gå ned. Over 1,2 kilo blir etter hvert vanskelig med mindre den brukes til spesialformål som konstruksjon eller spill.

En pc med to skjermer vil kunne friste. På den ene skjermen er baksiden et tastatur som kan svinges rundt. Den andre skjermen inneholder elektronikken. Ved å snu pc-en på høykant kan to sider vises. To sider er innarbeidet kultur.

Utfordringen er programvareverktøy og app-arkiv. Det trengs flere verktøy som er tilpasset fagapplikasjonene, eksempelvis for Sap.

App-ene skal være forsterkende og forlengede funksjoner for fagapplikasjonene. Kart er i denne forbindelse spennende.

Verktøyene må tilpasses tre forhold; prosessor, skjermstørrelse og operativsystem. Hvor mange, er foreløpig usikkert. Vinnerne er de som får utviklerne på sin side og tilrettelegger for app-arkiver. Enkel og intuitiv bruk er første krav for app-er.

HTML5 setter mange sine forhåpninger til, men analytikere tror det først vil være ferdig på slutten av dette tiåret. For HTML5 utvikles fortsatt.

Hvorvidt mer avanserte brukermiljøer får gjennomslag er usikkert, men å finne frem blant hundrevis av app-er blir etter hvert masete.

Android ser ut til å bli volumvinneren, men for utviklerne er Android en betydelig utfordring. Kombinasjonen av app-er, leverandører og versjoner gir tusenvis av alternativer å teste.

Sikkerhet er den største utfordringen for Android. Det er åpenheten som har fått apparatprodusenter til å satse. Det er åpenheten og volumet som skaper interesse fra digitale skurker. Obad.a er øyeblikkets utfordring.

Bring din egen skremmer. Derfor vil det ta dette tiåret før ansattes behov og virksomhetens behov for kontroll kan forenes. De færreste har råd og anledning til å kjøpe det bærbare verktøyet ansatte ønsker seg.

Mens pc-er har en varighet på minst tre år, skifter mange ut sin smarttelefon mye oftere. Det gir ekstra tilpasningsbehov.

Les om: