Indisk inntog
Norges it-konsulenter bør følge med: - Vi har nå en fot innenfor døren i den norske banksektoren, sier norgessjef Vikramijt Singh Grewal i Tata Consultancy Services.
Tata Consultancy Services (TCS) har tatt over distribusjonsløsningene til DNB (Felix, Saksgang og MTB++). Fra før har det indiske konsulentselskapet Telenor, ABB og Rolls Royce Marine på den norske kundelisten.
- Vi skal hjelpe DNB til å bli en svært effektiv digital bank, sier Vikramjit Singh Grewal, som er sjef for TCS i Norge.
Avtalen er verdt mange millioner kroner og har en varighet på seks år. Blant annet skal TCS levere vedlikehold av applikasjoner og utvikle tjenester på tvers av bankens it-systemer inkludert kjernetjenester og database.
I forbindelse med tildelingen av kontrakten sa it-direktør Liv Fiksdahl i DNB at av TCS som it-partner er et viktig steg i DNB sin endringsprosess (se egen sak).
- En spesiell avtale
Vikramjit Singh Grewal sier til Computerworld at avtalen med DNB betyr mye for det norske kontoret.
- Vi har nå en fot innenfor døren i den norske banksektoren, og det er svært viktig for oss. Vi vil nå konkurrere med den norske it-bransjen, sier Singh Grewal.
TCS har 200 ansatte i Norge, hvorav ti prosent er nordmenn, de resterende fra andre nasjoner og med hovedvekt på India. I tillegg kommer det flere hundre som jobber for norske kunder i India.
- Er det kun pris dere konkurrerer på?
- Kostnad og kvalitet er viktig. Men ikke alt. Vi skal bidra til innovasjon, sier Vikramjit Singh Grewal.
Han bruker bildet med frosken i gradvis varmere vann som ikke merker at den er i ferd med å bli kokt ihjel.
- Av og til kan et par friske øyne få deg ut av problemene, sier Singh Grewal.
- Vil du kalle kjernebank (de norske bankenes felles it-plattform, red. anm.) en "burning platform"?
- Kjernebank er komplisert og dyrt å vedlikeholde. Men det er svært stabilt. Samarbeidet mellom bankene i Norge har vært fornuftig. Men kjernebanksystemet gjør det vanskelig å gjøre endringer, sier Singh Grewal.
Han mener det norske bankmarkedet er interessant fordi bankene var veldig tidlig ut med å automatisere prosessene. Men Vikramjit Singh Grewal mener at mange banker ute i verden har mer avanserte digitale systemer i dag.
- Det er fordi de "nylig" gikk fra bøker til ny og moderne digital arkitektur. Norske og nordiske banker kunne ikke gjøre det samme med sine eldre it-systemer i bunn, sier han og legger til:
- Det er jo litt ironisk at man i dag henger etter, nettopp fordi man var tidlig ute med automatisering.
Vil sette ut mer
I en artikkel på sitt intranett skriver DNB at banken også vurderer outsourcing av bank, kort og betaling. Banken beskriver en tydelig strategi for å sette ut stadig flere it-tjenester.
TCS tok over DNBs distribusjonsløsninger 1. september.
- Nå vurderer vi om det er flere porteføljer som skal settes ut før sommeren 2014, sier Kjell Gudmundsen i avdelingen It og Operations.
Han siteres videre på:
- Outsourcing gir mange muligheter. DNB ønsker å oppnå høyere kostnadseffektivitet, få tilgang til kompetanse, øke kvaliteten og sikre bedre fleksibilitet i kapasitetsplanleggingen. I tillegg får vi tilgang til de beste kompetansemiljøene internasjonalt.
- Vi er klar for å ta på oss flere oppgaver, sier Norgessjefen i TCS til Computerworld.
Kulturforskjeller
Vikramjit Singh Grewal har vært sjef for det norske TCS-kontoret siden 2008. TCS har vært tilstede i Norge siden 2006, men vært representert i Norden siden 1990-tallet.
Han forteller at norske selskaper skiller seg ut i forhold til resten av Norden, og ikke minst verden.
- Utenfra kan det være lett å se på Norden som ett marked, også kulturelt. Men etter å ha jobbet her en stund ser jeg store forskjeller, sier Singh Grewal.
Han trekker frem ett ord for å lykkes i Norge, nemlig tålmodighet. Norgessjefen mener prosessene for å sette ut it-virksomhet her tar lengre tid enn andre land. Også lengre tid enn i Sverige og Danmark.
- For det første holder det ikke å si hva du skal gjøre, du må også forklare hvordan. Og det holder heller ikke bare å overtale it-direktøren om at outsourcing og offshoring er en god ide. I Norge må man også overbevise mellomlederne, juristene og ikke minst fagfolkene. Da tar prosessene lengre tid, sier Singh Grewal.
- Bør norsk it-bransje være bekymret for TCS ser ut til å få et fotfeste i det norske markedet?
- Selskaper overlever ved å være konkurransedyktige. Vi jobber også hele tiden med å bli mer konkurransedyktige og endrer oss hele tiden. Det er viktig å ikke bli for tilfreds, sier han og avslutter:
- Det vil alltid være behov for lokal kunnskap.