Office 365 klar for Norge

Slik fungerer Microsofts nye skytjeneste, beregnet fra én til 50.000 brukere.

Publisert Sist oppdatert

Med Office 365 endres nettskytilbudet og forretningsvirksomheten fra Microsoft drastisk.

- Dette er den største lanseringen på lenge. Office 365 er det viktigste strategiske produktet i år, neste år og innenfor de neste tre årene, sa Espen Gylvik, driftsdirektør i Microsoft i et pressemøte tirsdag.

Han fortalte at forgjengeren Business Productivity Online Suite (BPOS) var rettet inn mot middels og mindre bedrifter i Norge. Dette er typisk fra 5 til 200 ansatte. Han hevder at målt i forhold til folketallet, er Norge BPOS-land nummer 1 i verden. Microsoft oppgir ikke tall ned til antall kunder eller brukere for enkeltland, men antallet kunder “har tre nuller bak”.

Moduler etter behov

Selve produktet Office er delt inn i moduler som man leier måned for måned. Minste antall brukere er én, og maksimalt per kunde er 50.000. Prisene for privat personer starter på 42 kroner per måned, mens bedrifter kan få en helt enkelt skrapet løsning ned i 29 kroner måneden, eller full pakke med telefonsentral for 200 kroner per bruker. Oppetidsgarantien er 99,9 prosent, og tjenesteleveringsavtaler garanterer refundering dersom tjenester er nede over en viss tid. Dette innebærer også refusjon om nedetiden ikke rammet den og den brukeren akkurat den uka.

- Utleiemodellen klaffer ganske godt med topografien i det norske bedriftsmarkedet, insisterer Gylvik.

- Vi sprer også brukere i samme virksomhet mellom serverne i våre datasentra. Slik skal nedetid i teorien ikke kunne ramme alle brukerne i en virksomhet, og dermed ta ut en hel bedrift på grunn av feil på vår hånd. Dette inkluderer til dels også nettverk. Microsoft er verdens tredje største nettverkseier og vet etter hvert en del om å optimalisere nettverk.

En hjemmebruker får meldingstjeneren, som i tillegg til epost har kalender/gruppekalender, kontaktliste, nettpost med outlook-grensesnitt og mobilsynkronisering til det meste av mobile enheter. I tillegg kommer nettsted og dokumentdelingsløsningen Sharepoint, database, basal direktemelding og nettmøte i Lync Office Web-apps. Dette kostet i BPOS om lag det dobbelte, men det inkluderte også mer brukerstøtte. Brukerstøtte i denne modellen må enten kjøpes separat, eller drives av selvhjelp og brukerfora.

Bedrifter som krever katalogtjeneste, arkivering, Blackberry-synkronisering, støtte for flere enn femti brukere og døgnkontinuerlig brukerstøtte over telefon må velge løsninger for bedrifter. Her er det løsninger for helt enkle løsninger for medarbeidere som slipper unna å sitte foran en pc-skjerm hele dagen til den mobile informasjonsmedarbeideren. Det er moduler rundt samhandling og samordning, skjema, komplett Office-applikasjoner, talepost og telefonsentral som kan settes sammen til forskjellige løsninger. Disse kan tilpasses ned til hver enkelt medarbeider, slik at alle typer abonnementer kan representeres innen samme bedrift.

- Vi samarbeider mye med partnere som er vant til å selge mobiltelefoner. De er vant til å selge abonnementer tilpasset kundene og deres bruksmønster. Dette er hovedskillet fra mer tradisjonelle kanaler, sier Jonas Normann, som er sjef for Office 365 i Norge.

Office lett i nett eller fett i klient

De klassiske løsningsverktøyene i Office Suiten vil være skillestein mellom løsninger og kostnader. Nettversjonen der disse kjøres i en nettleser er Web Apps, som er i alle pakker unntatt den aller enkleste. Den er basert på Office 2010 der BPOS var basert på 2007-versjonen. Fullversjonen, der blant annet Outlook og muligheten for å jobbe med Office selv uten Internettkontakt, kan leies eller kjøpes. Dette innebærer at lisenser for å eie kan kjøpes etter behov i butikk, eller leies per måned fra nettskyen. Integrasjonen skal gjøre at den ene løsningen ikke sperrer ute det andre.

Oppdateringer og oppgraderinger endres også med Office 365. Der man med eiermodellen for en ny versjon tredjehvert år og support på et statisk produkt i to produktsyklus, er 90 dager stikkordet for Office 365. En rullerende tilbakemelding, utvikling og utrullingstakt skal gjøre at Office 365 alltid har nyeste sett av oppdateringer og funksjoner. Bedrifter som vil ha kontroll kan selv velge hvilke deler av større oppgraderinger de vil ha, men kan utsette dette opp til et år. Slik får de kontroll over alt som introduseres inne i egen applikasjonsstruktur.

- Dette endrer mye av forretningsvirksomheten til Microsoft. Det er mye læring, understreker Gylvik.

For alle tilleggstjenester og smarte verktøy introduseres også en egen Office 365 Marketplace, der en appstore-modell skal lokke fram utviklere og tjenestetilbydere for alt det andre som trengs i bedriftene. Administratorer kan glede seg over integrert administrasjon i nettjenesten, noe som har vært savnet i BPOS. Også rolleinndelinger er mulig, slik at administratorer kan få tilgang til hver sine områder.

Vil bli stor i skyen. Også.

Konkurransen mot Google er den ene brede fronten Microsoft må hanskes med, den andre er konkurransen de møter fra egne produkter for datarom og arbeidsflate.

- Vi møter utviklingen med å tilby integrering med alle produktene vi har. Slik kan virksomhetene selv velge hvilken miks de vil ha av tjenester i datarommet, fra en tjenesteleverandør eller fra skyen. Det er ikke noen standardmodell for hva som er rett. Vi vil at hver enkelt virksomhet skal finne ut og velge dette ut fra sin egen situasjon, poengterer Gylvik.

Normann skyter inn at deres smb-løsning Small Business Server” vil være nettskytilpasset i neste versjon til høsten.

- Slik kan bedriften få intern kontroll over database og sikkerhetskopiering og allikevel få tjenester levert fra skyen.

I forrige uke snakket Satya Nadella med Computerworlds nyhetstjeneste om nettskystrategien til Microsoft. Han er ny sjef for serverløsningene i Microsoft etter mer kjente Bob Muglia som forlot Microsoft i vinter.

- Nettskyen er bare en annen mulighet for Microsoft til å vokse slik vi gjorde med pc-en. Filosofisk sett er det basalt for Microsoft å omfavne alle fundamentale endringer i it-arkitektur og ta det i bruk for alt det er verdt.

De viktigste konkurrentene til Office 365 er Google Apps for Enterprises og IBM Lotus Live.