Dyr pc? Det er Apple, det

Sjokktall for Dell og HP: Apple selger to av tre pc-er til over 1000 dollar.

Publisert Sist oppdatert

Det handler om amerikanske tall og bare om butikksalg, men likevel: I USA har Apple nå en markedsandel på 14 prosent, og på 66 prosent av datamaskiner til over 1000 dollar.

Tallene kommer fra NPD Group, analysebyrået som brukes oftest av den amerikanske pc-industrien til slike målinger. Tallene bekrefter at samtidig som Apple øker, synker salget av Windows-pc-er.

LES OGSÅ: Stjernesmell for pc-priser

Og det gjelder ikke bare billige pc-er eller stasjonære. Bærbare med Windows hadde nullvekst i første kvartal, sammenlignet med et år tidligere. For bærbare Apple-maskiner lå veksten på 50-60 prosent.

Salget av Apples stasjonære maskiner har økt med 45 prosent, mens markedet generelt er ned 20 prosent og for Windows-stasjonære ned 25 prosent. I et intervju med Eweek.com sier NPD-analytiker Stephen Baker at dette neppe skyldes Windows Vista, til tross for mye negativ presse og startproblemer.

- Det store flertallet av brukerne blåser i hvilket operativsystem som er installert, sier han.

Dominerer de dyre

Alle mest iøynefallende for Apples formidable framvekst er andelen i den midte/øvre delen av markedet. Av nye pc-er solgt for over 1000 dollar (5000 kroner) har Apple kapret hele 66 prosent av butikksalget (64 prosent for bærbare og 70 prosent for stasjonære).

Bortsett fra Mac Mini selges alle Apple-datamaskiner for mer enn 1000 dollar. Utviklingen er stikk i strid med den tradisjonelle vektleggingen av funksjonalitet og lav pris.

- Kundene bryer seg ikke om funksjoner, men ser verdien i et tilbud som byr på en god opplevelse, sier Baker til Eweek.

Apple-maskinene appellerer til hjem med flere pc-er fra før, der brukerne vil ha noe litt annet. Dessuten er økt tilstedeværelse i butikker en viktig faktor, sammen med Ipod-suksessene. Apple var tidligere rett og slett litt mer utilgjengelig, menr Baker.