Ungdommen gjør jobben din vanskeligere

Millenierne i generasjon Y gjør at it-avdelingen må tenke nytt, mener Accenture.

Publisert Sist oppdatert

- Hovedkonklusjonen er at generasjon Y har høye forventninger til arbeidsgiver når det kommer til teknologi og tekniske løsninger, sier Eirik Andersen, kommunikasjonsdirektør i Accenture.

Selskapet han jobber for har gjennomført en undersøkelse blant over 400 ungdommer fra generasjon Y i USA for å forstå hva disse tenker om jobb og arbeid, og man antar at tankene til disse deles av unge nordmenn.

Generasjon Y, eller milleniere som de også kalles, er i denne undersøkelsen definert til folk født fra 1981 til 1995, altså folk som er oppvokst på 90- og 2000-tallet. Milienierne er ikke rent lite kravstore, ifølge undersøkelsen.

- De forventer egentlig å kunne gjøre som de vil, sier Andersen.

Vil velge selv

Milleniere vil nemlig selv velge teknologien de bruker. Unge folk både hjemme og på skolen sier de forventer å bruke sin egen teknologi og egenvalgte mobile enheter for arbeid heller enn det som blir tilbudt av arbeidsgiver.

I nesten alle kategorier av arbeidssted-teknologi i undersøkelsen sa mer enn 20 prosent av respondentene at teknologien tilbudt av arbeidsgiveriver ikke møtte forventingene, mens en tredjedel sa de ikke bare forventer å bruke datamaskin etter eget valg, men også å bruke applikasjoner etter eget valg.

Les også:

Generasjon Y ser heller ingen grunn til å søke bedriftens tillatelse før de laster ned og installerer egne programmer eller benytter seg av nettsider.

Med andre ord: Generasjon Y tar seg til rette.

- Bevisste, ikke bortskjemte

I tillegg insisterer den yngre garde på å ha tilgant til det siste nye av teknologi på arbeidsplassen. Over halvparten av millienerne sier nettopp dette vil være et viktig poeng når de skal vurdere et jobbtilbud.

- Er generasjon Y rett og slett bortskjemte?

- Jeg vil ikke si det er bortskjemte, men de er bevisste. De er ekstremt kunnskapsrike og ferdighetsnivået innen teknologi er høyt. Det er ikke så rart, de har sikkert hatt mobiltelefon siden de var ti, mens mange ledere fikk mobil da de var 30, sier Andersen, som likevel kan medgi at generasjon y kanskje kan virke litt bortskjemte i disse finanskrisetider.

- Jeg tror nok ikke de kan forvente å få hvilken som helst teknologi, de blir nok pent nødt til å forholde seg til at det faktisk er noen kostnadsrammer eller policyer.

- Epost er ut

A propos policyer, sier 31 prosent at de ikke aner hvorvidt bedriften de jobber, eller skolen de går på, har regler for bruk av it-utstyret. Så hvordan skal it-avdelingen få styr på disse ustyrlige millienierne?

- EPOST ER UT: Bruk for eksempel MSN i stedet om du skal nå de yngste i generasjon y på arbeidsplassen, lyder rådet fra Accenture.

- Først og fremst er det viktig å lytte til signalene. It-sjefer og ledere generelt må forstå målgruppen. Arbeidsgiver må bli vant med å kunne håndtere generasjonen, sier Andresen.

- Det betyr ikke nødvendigvis at de får det som de vil, men ledere må være bevisste på forventningene.

For eksempel sakker epost ut. De aller yngste millenierne leser knapt slik "steingammel" elektronisk post. I stedet går det i direktemeldinger, sms og kommunikasjon via sosiale nettverk, ifølge undersøkelsen.

- Det betyr at ledere for eksempel må tenke nytt innen kommunikasjon. I stedet for å sende epost, kanskje de bør legge ut en videosnutt, Ipod-snutt eller kommunisere på andre måter.

Kan være positivt

Andersen mener planlegging må til for å møte den kommende Y-flokken.

- Du må ha en plan og en strategi. Driver du med kunnskapsdeling kun via epost, eller har du portaler, wiki og bruker web 2.0 for eksempel? Hvis du som it-sjef ikke har noe annet enn epost, tror jeg du har litt utfordringer med tanke på den kommende generasjonen ansatte.

Men selv om generasjon y foretrekker sms, chatting, direktemeldinger, rss-basert kommunikasjon med både klienter og ansatte, og selv om så mange som én av fire respondenter åpent deler informasjon om seg selv på nett, trenger det ikke være verdens undergang. Det har sine positive sider.

- Forventningene betyr at de er veldig engasjerte, kreative og innovative. De kommer ofte med nye perspektiver og setter positivt press på bedriften.

Noen eldre milleniere, i sjiktet 18-27, jobber potensielt hos deg allerede.

- Og mange vil komme i jobb i de kommende årene. Du må forberede deg på å lede disse, er rådet fra Andresen.