- Altfor lite og usystematisk

Testing kan være avgjørende for et utviklingsprosjekt. Men ofte settes uferdige applikasjoner i drift, mener bransjeekspert.

Publisert Sist oppdatert

Det er typisk tre områder hvor testing er relevant. Innen utvikling (applikasjoner), overlevering fra utvikling til drift (stabilitet, ytelse etc) og drift (plattformer sammen med applikasjoner).

Ifølge seniorrådgiver Peter Hidas i Gartner er ofte overleveringen fra utvikling til drift en utfordring og et område hvor testing er viktig for å lykkes.

Det skjer jevnlig at nyutviklede applikasjoner settes i drift før de er skikkelig testet, man tar sjansen og retter opp feil etter hvert som de oppstår. Hidas mener også at drift som regel får skylden om det ikke fungerer. På spørsmål om norske bedrifter testet nok, svarer Hidas:

- Altfor lite, altfor usystematisk, spesielt i overgangen fra utvikling til drift. Drift blir ofte tvunget til å sette i drift applikasjoner som ikke er testet og vist seg stabile – og så får de "blamen" etterpå.

Stor variasjon

Jørn Aaberg er daglig leder i den bergenskbaserte selskapet Knowit Quality Management, som er en del av det svenske Knowit-konsernet. Han sier det er stor variasjon i hvor mye om testes.

- Det varierer mye fra prosjekt til prosjekt, og avhenger blant annet av bransje, og hvor forretningskritisk løsningen som utvikles er - og ikke minst modenhet og kompetanse i utviklingsorganisasjonen i forhold til å jobbe bevisst med risiko og kvalitet, sier Aaberg.

Han forteller at testingen er satt mer i system i noen bransjer enn andre. De flinkeste er organisasjoner som er 100 prosent avhengige av god kvalitet i forhold til for eksempel driftsstabilitet og kundetilfredshet. Eksempler han nevner er telebransjen, fly og romfart, olje og gass, militære løsninger og selvfølgelig helsevesenet.

- I denne type virksomheter er det gjerne større modenhet og kompetanse innenfor testfaget. Generelt vil jeg si at fokus på test og kvalitet i prosjekter varierer fra altfor lite fokus - til tilstrekkelig fokus - men svært sjelden for mye fokus. Altfor ofte er fokuset på test og kvalitet for lite i forhold til kundeforventning eller brukeropplevelse, sier han.

Kan man kjøpe hjelp?

Jørn Aaberg mener det er fullt mulig å kjøpe tjenester for test og kvalitetssikring, men at det da er viktig å benytte profesjonelle aktører som har erfaring, kompetanse og riktig metodikk.

- Arbeid med test og kvalitetssikring stiller store krav til erfaring, og du må ofte ha mer breddekompetanse enn andre i prosjektet, fordi man ofte kommer bort i alle deler av løsningen. Man må kunne snakke "stammespråk" både med kunder og brukere, forretningssiden, utviklere, annet testpersonell, drift og så videre, påpeker Aaberg.

Peter Hidas på sin sine mener det ikke er like lett å kjøpe seg fri fra utfordringene. På spørsmål om man kan kjøpe testtjenester svarer han:

- Neppe, det ville skape ekstra kompleksitet. Utviklere og driften må finne ut av det med hverandre.

DevOps

Gartner slapp nylig en analyse rundt DevOps (bygger på development og opertations), som analyseselskapet mener er en ny kultur for å fremme samarbeid og kommunikasjon mellom utviklingsmiljøet og andre it-folk, som for eksempel i driftsavdelingen, og tett knyttet opp til smidig metodikk.

Hidas mener verktøy finnes for å teste løsningen før den går i produksjon, og tror utfordringene hovedsakelig ligger rundt kompetanse.

Aaberg i Knowit er enig i at god kommunikasjon mellom utvikling, resten av it-avdelingen, og ikke minst brukerne, er viktig i testprosessen. Han mener imidlertid at man kan vinne mye på tydelige krav og retningslinjer før utviklingsprosjektet starter.

- Kravene fra forretnings- og systemsiden må være tydelige gjennom hele utviklingsfasen. Behovene til drift må tas hensyn til helt fra starten. Ofte brukes smidig metodikk som nærmest en unnskyldning for ikke å stille tydelige krav tidlig, men smidig metodikk utelukker ikke at kravene dras tidlig inn i prosessen. Avklaringer må gjøres, samtidig som endringer selvfølgelig gjøres underveis, men det handler om å ikke dra med seg feil i nye releaser, sier Aaberg.