- Ta vareprat på alvor

Vareprat på nett er framtida, tror Integrasco. Men det norske markedet hører ikke, og it-selskapet ser nå mot USA og Kina.

Publisert Sist oppdatert

Integrasco er et lite firma i Grimstad med under ti faste ansatte, som spesialiserer seg på vareprat på nett. En armé med bot-er overvåker diskusjonsforum over hele verden, på en haug forskjellige språk. De finner ut hvem som sier hva om produkter og tjenester. Basert på dette lager Integrasco rapporter, eller gir kundene tilgang på rådataen for å dra sine egne konklusjoner. Det hele baseres på "word of mouth", verdens eldste markedsføringsform, som samtidig spås en strålende framtid.

I 2006 havnet Integrasco på Finansavisens topp 30-liste over Norges mest spennende bedrifter. To år etter, sitter gründeren Jan Hansen i Grimstad og er utålmodig.

- Jeg er ikke særlig fornøyd, sier Hansen.

- Egentlig er jeg sulten på å ha fått til fortere.

"Knøtta små"

Hansen var én av to gründerne som stod bak Intermedia, en nett-overvåkningstjeneste som blant annet kan fortelle journalister når et bestemt ord eller navn er nevnt i media. Det hele ble solgt, og Hansen var på utkikk etter nye eventyr. Etter flere år i utvikling, er endelig produktet til Integrasco klart for verden. Men er verden klar for produktet?

- I Europa har jeg ikke merket noen ren konkurranse på området. Det vi konkurrerer med er at folk ikke ser verdien i dette ennå. I Norge vet jeg ikke om en eneste bedrift som tar varepraten på alvor, sier Hansen.

LES OGSÅ: Hva skjedde med Rosing-vinnerne?

Han karakteriserer sitt firma som "knøtta lite", og markedet i Norge som noe av det samme. Grunderen ser derfor utenfor Grimstads kommunegrense og vel så det. Hansen tror han er avhengig av samarbeid, og ettersom vareprat er big business over dammen, ser han til USA. Og for å kutte utgiftene på drifting, ser han også til lavkostland som Kina. Der har han allerede en ansatt som jobber med kinesisk vareprat.

"Her er vi, der er de"

Hansen har stor tro på produktet. Det blir dermed frustrerende at ting går så treigt som det gjør. Hansen forteller om alle mulighetene: Sporing av informasjonslekkasjer. Måling av popularitet. Identifisering av produktfeil. Muligheten til å påvirke opinionsledere. Varepraten er der, både om sjampo, biler og datamaskiner.

LES OGSÅ: Raser mot Funcom på forumer

Iphone er en av suksesshistoriene når det gjelder varepratens makt. Lenge før den var til salgs i Norge, gikk tusenvis av nordmenn rundt med telefonen og skrøt hemningsløst. Det mer ekstreme eksemplet er en den håndholdte datamaskinen Pandora, som har blitt skapt i et diskusjonsforum, og snart skal selges på samme måte.

- Det er veldig dumt at ikke flere ser potensialet, for her ligger det veldig mange muligheter, sukker Hansen.

- Tror du oppmerksomheten rundt vareprat på nett vil forandre seg?

- Ja, det tror jeg sterkt på. De vinnende merkene vil spille på lag med kundene sine. Vareprat på nett vil redefinere tankene om at "her er vi, vi lager noe og der er det et market". Om man er sammen om å ha interesse i noe, hvorfor ikke lage det sammen?